maanantai 11. maaliskuuta 2013

Reklamaatio on iloinen asia



Reklamaatio, rekla, rekkula, asiakasvalitus... Rakkaalla lapsella on monta nimeä. 

Olen melko kova tyttö reklamoimaan. Jos jokin ostamani tuote hajoaa ennen aikojaan tai ei toimi kuten pitäisi, vien varmasti viestiä eteenpäin. Silloin tällöin törmään ihmisiin, jotka eivät koskaan reklamoi vaan omien sanojensa mukaan 'äänestävät jaloillaan'. Mitäs hyötyä siitä on?

Olen reklamoinut mm. kainalosaumastaan hajonneesta Ticketin talvihaalarista (uusi haalari tilalle), metallinpalasta nakissa (lahjakortti lähikauppaan), tuotantovirheestä keksipaketissa (laatikollinen keksejä korvaukseksi), rannekuminauhojen kiertymisestä Molo Kidsin toppahaalarissa (korjaus ompelijalla) sekä vakavimmasta tähän saakka: vauvanruokapurkin reseptin vaihtumisesta ilman mitään merkintää purkkiin, uudet ja vanhat purkit vierekkäin hyllyssä (lopputulos: vehnäallerginen lapsi sairaalaan ja lohdutukseksi 20 € lahjakortti. Toki olisi aina vanhemman velvollisuus tarkastaa tuoteseloste, mutta silloin teki kyllä mieli kuitata että "tämänkö arvoinen meidän lapsemme henki teidän mielestänne on?")
    Omasta mielestäni reklamoinnissa voittavat kaikki: tuotteen valmistaja saa arvokasta tietoa pieleen menneestä valmistusprosessista tai laatuongelmasta ja tuotteen ostaja saa korvauksen. En myöskään arkaile antaa palautetta, jos palvelussa on huomautettavaa. Asiakaspalvelutehtävissä suurimman osan työurastani toimineena osaan myös arvostaa asiakkaan antamaa suoraa palautetta; mieluummin korjaustoimenpiteet ja tyytyväinen asiakas joka ostaa uudelleen kuin asiakas, joka ei enää koskaan palaa takaisin.

    Aihe tuli mieleeni koska Amazonista joululahjaksi tilaamani Octopod saapui ilman komentokeskukseen kuuluvia tarroja:


    Nyt pitäisi viimeistään laittaa viestiä tuotteen toimittajalle ja elänkin toivossa, että Valkonen, Kwazii ja Peso saavat pian jatkaa töitään asianmukaisesti varustellussa ympäristössä.

    Onko teillä kokemuksia hyvin tai vähemmän hienosti sujuneista reklamaatioista?


    10 kommenttia :

    1. Hahha, siis tuo Octopod on ihan huikee. Meidän yksivuotias huutaa heti "Peso", kun kuulee tuon tunnarin. :D Täällä myös reklamoidaan, jos on tarvetta, ja hyvin on korvattu. Yleensä tuotteen hinta verkkokauppaan, ja se sopii hienosti.

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Mä ole itse täysi lelufriikki, joten tämä oli pakko saada. Meillä yksivuotias huutelee aina "Peho" ja "Pasi"! Yleensäkin nuo reklamaatiot menee tosi hyvin, mulle ei ole vielä tullut vastaan tuotetta jota ei olisi jotenkin hyvitetty.

        Poista
    2. Mä olen joutunut yllättävän harvoin reklamoimaan ja kaikki on mulla aina sujunut hyvin. Myös ulkomaille olen reklamoinut kerran ja se hoidettiin myös hienosti!

      Mustakin tuo reklamointi on tärkeää silloin kun siihen aihetta on. En usko, että millekään valmistajallekaan on hyötyä siitä, että asiakas menettää luoton koko merkkiin esim jonkun maanataikappaleen takia.

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Mulle taas on sattunut aivan ihmeelisiä maanantaikappaleita, mm. välikausihanskoissa sisävuori väärin päin eli peukkureikä ei johda mihinkään ym... Ulkomaille reklamoin nyt ensimmäisen kerran, jännä nähdä miten menee!

        Poista
    3. Vau, vähän hieno Octopod!! Näitä ei vissiin mistään lähempää saa?? Varmasti meillä pienet pojat olisivat moisesta ihan pähkinöissään :D

      Niin ja tosiaan kannatan reklamointia, jos jotain vikaa on! Eihän valmistajat voi tietää vioista, jos kuluttajat ei kerro!

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Googlasin kovasti josko olisi Suomesta löytynyt ja soitinkin ainakin Toys'r'us:iin, mutta näitä ei ainakaan silloin vielä tuotu Suomeen. Kysyntää oli kuulema jo ollut, enkä ihmettele! Luulisin että Oktonauttien uusintakierros TV2:lla vielä lisää halukkaita ostajia.

        Jossain näitä myydään lähes 100 € hintaan mutta löysin meille vajaat 40 € ja ilmaiset postikulut. Nyt tästä tapellaan lähes päivittäin koska lahja oli yhteinen :-)

        Poista
    4. Mä olen kans reklamoinu kun on aihetta ollu. Suurin hämmästys ja ilo oli ehkä kun kolmatta odottaessa ostin alkoholittoman siiderin joka maistui ohudolle ja sihis omituisesti. Se oli jotenkin alkanu käydä uusiks tölkissä. Sain 20 euroa. Odotin et saan tyyliin sen siiderin hinnan.

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Ne varmaan säikähti raskaanaolevaa naista ja tulevia korvausvaateita. Siihen nähden 20 € on varsin vaatimaton summa ;-) Ajattele jos vastaavaa olisi käynyt U.S.A.:ssa :-)

        Poista
    5. Hei huikean hieno Octopod! Meillä on myös pari oktofania, jotka sekoaisi ihan täysin tuommoisesta.

      Viimeksi taisin reklamoida Sini-tuotteelle. Monta vuotta vanhan pyykkitelineen pari muoviosaa olivat rikkoutuneet, ja pyysin uudet (tämä oli jo toinen kerta, eri teline tosin), ja sieltä olen saanut aina jotain extraa, tällä kertaa tiskiharjan + pari vaihtopäätä.

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Oktonautit on aivan huippuja! Oltiin koko porukka aivan liekeissä kun kuultiin että ne tulee uusintana, viimeksi ei tajuttu ottaa nauhalle kuin muutama jakso, joita sitten katsottiin peräjälkeen se puolivuotta.

        Reklamointi kyllä kannattaa aina, en ole kuullut tapauksista joissa ei olisi suostuttu jollain tavalla korvaamaan tai hyvittämään!

        Poista

    Kommentti ilahduttaa aina!